. go to top icon

Warm Audio WA MPX & WA 2MPX

Κυριακή 25 Αυγούστου 2024
Warm Audio WA MPX & WA 2MPX

Αμέτρητες επιτυχίες καταγράφηκαν χρησιμοποιώντας τα μαγνητόφωνα Ampex και τα χαρακτηριστικά tube input stages. Αυτοί οι προενισχυτές υπόσχονται να δώσουν ακριβώς αυτόν τον θρυλικό ήχο.


Οι τελευταίες εκδόσεις της Warm Audio, ο μονοκάναλος προενισχυτής μικροφώνου WA‑MPX και ο δυκάναλος WA‑2MPX, είναι εμπνευσμένοι από έναν προενισχυτή μικροφώνου βασισμένου σε σωλήνα Ampex που, στις διάφορες εκδοχές του, συνέβαλε στην ηχητική υπογραφή ενός σημαντικού αριθμού εμβληματικών ηχογραφήσεων στούντιο της δεκαετίας του 1950 και του 1960, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες.



Γυρίζοντας λίγο πίσω το χρόνο…


Από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η Ampex Electric and Manufacturing Company με έδρα την Καλιφόρνια σχεδίασε και κατασκεύασε επαγγελματικά μαγνητόφωνα, με ηλεκτρονικά συστήματα ήχου βασισμένα σε σωλήνα. Το 1950, η Ampex παρουσίασε το Model 300 και συνέχισε να αναπτύσσει τους προενισχυτές που βασίζονταν σε σωλήνες με την πάροδο των ετών, παρουσιάζοντας τον 350 το 1953 και τον 351 το 1958. Το 351, η επιρροή του οποίου είναι εμφανής στην εξωτερική εμφάνιση και το εσωτερικό κύκλωμα του MPX της Warm Audio και 2MPX, ήταν ένα πολύ διαφορετικό θηρίο από τον προκάτοχό του, καθώς τα PCB αντικατέστησαν την καλωδίωση από σημείο σε σημείο και οι σωλήνες 12AX7 και 12AT7 εκτόπισαν τους μεταλλικούς σωλήνες φακέλου της παλαιότερης μονάδας. Επιπλέον, το 351 ήταν εφοδιασμένο με εσωτερικό τροφοδοτικό, σε αντίθεση με τη μεγάλη εξωτερική έκδοση που τροφοδοτούσε το 350, εξοικονομώντας βάρος και κόστος.


Καθώς αυτές οι συσκευές εγγραφής ήχου Ampex βασισμένες σε λάμπες καταργήθηκαν προς όφελος των αντικαταστατών τους, ορισμένοι μηχανικοί στούντιο άρχισαν να χρησιμοποιούν τους προενισχυτές 300, 350 και 351 ως αυτόνομους προενισχυτές μικροφώνου — μια τάση που επαναλήφθηκε αργότερα, για παράδειγμα: προενισχυτές μικροφώνου από τα γραφεία Neve που είχαν χάσει από τις κονσόλες SSL. Ωστόσο, σε αντίθεση με τους προενισχυτές Neve, οι οποίοι είναι σχετικά εύκολο να διαμορφωθούν ή να αναπαραχθούν, η επαναδιαμόρφωση των προενισχυτών Ampex απαιτεί κάτι περισσότερο από ενδελεχή γνώση των ηλεκτρονικών σωλήνων και υγιή σεβασμό για τις δυνητικά θανατηφόρες τάσεις. Έτσι, αυτές οι μονάδες παρέμειναν σπάνιες και ακριβές, και έχουν εξεταστεί από το «ραντάρ» πολλών μουσικών και ηχοληπτών.




Εξωτερική εμφάνιση και εσωτερική δομή


Με τα ασημί μπροστινά πάνελ 2U και τα μαύρα γραφικά, τα μαύρα κουμπιά ελέγχου και τα μαύρα περιβλήματα του μετρητή VU, τόσο το MPX όσο και το 2MPX μοιάζουν σίγουρα με τα Ampex. Ωστόσο, η παρουσία της σειράς του MPX με οκτώ χοντρούς διακόπτες εναλλαγής (επτά για έλεγχο, συν ενεργοποίηση/απενεργοποίηση) και της σειράς 15 του 2MPX (δύο σετ από επτά διακόπτες ελέγχου, που χωρίζονται με ενεργοποίηση/απενεργοποίηση στο κέντρο), όλα εκ των οποίων έχουν μεμονωμένες λυχνίες LED που ανάβουν όταν μια λειτουργία είναι ενεργή. Τα χειριστήρια καναλιών, οι υποδοχές I/O και η μέτρηση είναι πανομοιότυπα. Στο MPX, υπάρχει αρκετός χώρος στον μπροστινό πίνακα μεταξύ των χειριστηρίων. Και παρά τον διπλασιασμό της πυκνότητας πληθυσμού στο 2MPX, η μείωση του μεγέθους και των μετρητών και των κουμπιών ελέγχου επέτρεψε στο Warm Audio να διατηρήσει παρόμοια αίσθηση χώρου και σε αυτήν τη μονάδα.


Υπάρχουν πολλοί διακόπτες εναλλαγής στους μπροστινούς πίνακες και οι περισσότεροι ελέγχουν τις σχετικές λειτουργίες τους χρησιμοποιώντας ρελέ στο εσωτερικό. Ελέγχοντας τη διαδρομή του σήματος μέσω του καναλιού, ένας περιστροφικός διακόπτης τριών θέσεων επιλέγει μεταξύ του ισορροπημένου μικροφώνου XLR, της γραμμής ισορροπίας του βύσματος TRS και των εισόδων οργάνων του μπροστινού πίνακα χωρίς ισορροπία. Ένας έλεγχος απολαβής προενισχυτή, με κλίμακα από 0 έως 90, ορίζει την ποσότητα του κέρδους σωλήνα που εφαρμόζεται στο σήμα εισόδου και ένας έλεγχος επιπέδου εξόδου χωρίς κλίμακα, που λειτουργεί ως εξασθενητής σύνθετης αντίστασης εξόδου 600Ω, προσαρμόζει τη στάθμη του σήματος που εξέρχεται από το κανάλι και σας δίνει τη δυνατότητα αύξησης του κέρδους προενισχυτή για κορεσμό του σήματος χωρίς υπερφόρτωση της εισόδου της επόμενης συσκευής στην αλυσίδα σήματος σας.



Όλες οι άλλες λειτουργίες καναλιού του μπροστινού πίνακα εναλλάσσονται, με την πραγματική εναλλαγή να πραγματοποιείται από ρελέ στην πλακέτα καναλιού. Η phantom power και η πολικότητα 48 V υπάρχουν όπως θα περίμενε κανείς, με φίλτρα υψηλής και χαμηλής διέλευσης με ήπια κλίση, των οποίων οι γωνιακές συχνότητες στα 80 Hz και 2 kHz αντίστοιχα είναι ευπρόσδεκτες και απροσδόκητες προσθήκες. Οι υπόλοιποι τρεις διακόπτες παρέχουν εγκαταστάσεις που δεν θυμάμαι να έχουν συναντήσει προηγουμένως σε προενισχυτή μικροφώνου στούντιο. Ο πρώτος από αυτούς είναι ο διακόπτης High Gain που φέρνει καθαρό κέρδος 20dB, αυξάνοντας το μέγιστο διαθέσιμο κέρδος για μικρόφωνα χαμηλής απόδοσης και πηγές χαμηλού επιπέδου από 70 σε 90 dB. Έπειτα, υπάρχει ο διακόπτης Tone, ο οποίος διαμορφώνει εκ νέου τον μετασχηματιστή ανόδου εισόδου από αναλογία στροφών 1:9 σε υψηλότερη αναλογία 1:18, μειώνοντας την αντίσταση εισόδου του καναλιού από 600Ω σε 150Ω στη διαδικασία. Τέλος, υπάρχει το Tape Sat, το οποίο εισάγει μια προσομοίωση κορεσμού μαγνητικής ταινίας.


Τα PCB, τα εξαρτήματα, η διάταξη και η κατασκευή των χειροποίητων MPX και 2MPX είναι όλα πολύ υψηλών προδιαγραφών, χωρίς να φαίνεται ολοκληρωμένο κύκλωμα. Οι κάρτες καναλιών (μία στο MPX και δύο στο 2MPX) είναι όλες πανομοιότυπες, με τα κύρια σημεία αναφοράς τους είναι τα επτά ρελέ 12 V που ενεργοποιούνται από τους διακόπτες του μπροστινού πίνακα, τους τρεις σωλήνες (καθένας σε μεμονωμένα δοχεία διαλογής) και η είσοδος και βγάζουν μετασχηματιστές Cinemag, οι οποίοι έχουν τυλιχθεί κατά παραγγελία σύμφωνα με τις αρχικές vintage προδιαγραφές. Λόγω της θέσης του μετασχηματιστή εισόδου στο PCB, δεν μπόρεσα να προσδιορίσω τον αριθμό μοντέλου του, αλλά ο μετασχηματιστής εξόδου είναι CM‑351BPC, ο 351 υποδηλώνει το γεγονός ότι αυτός ο μετασχηματιστής έχει την επιπλέον περιέλιξη, όπως είδαμε για πρώτη φορά στο Ampex 351, που τροφοδοτεί τον βρόχο αρνητικής ανάδρασης που συμβάλλει στη μείωση της παραμόρφωσης στο στάδιο εξόδου push-pull 12AU7. Τόσο στο MPX όσο και στο 2MPX, οι σπειροειδείς μετασχηματιστές δικτύου τροφοδοτούν ογκώδη αναλογικά τροφοδοτικά, των οποίων η κύρια αποστολή είναι η παροχή τροφοδοσίας 300V B+ στους τρεις σωλήνες.


Οι εισόδοι/έξοδοι στο πίσω μέρος παρέχονται σε XLR και TRS, για να διευκολύνουν τη σύνδεση με το στούντιο χρησιμοποιώντας τα υπάρχοντα καλώδια. Ο σκελετός της διαδρομής σήματος του καναλιού είναι γνωστός: από τον μετασχηματιστή εισόδου στον προενισχυτή, μετά από τον μετατροπέα φάσης στον ενισχυτή push-pull στον μετασχηματιστή εξόδου. Ο μετασχηματιστής εισόδου μικροφώνου step-up είναι λίγο ασυνήθιστος καθώς η ενεργοποίηση της λειτουργίας Tone αλλάζει την σύνθετη αντίσταση εισόδου και την αναλογία δευτερεύουσας περιέλιξης από 600Ω/1:9 σε 150Ω/1:18. Η ρύθμιση 150Ω/1:18 προσεγγίζει τη ρύθμιση του μετασχηματιστή εισόδου μικροφώνου στο αρχικό 351 (150Ω/1:15). Η ενεργοποίηση της λειτουργίας Tone αυξάνει επίσης το κέρδος αύξησης μέσω του μετασχηματιστή εισόδου από 17dB στην αναλογία 1:9 σε 23dB στη ρύθμιση 1:18.



Όπως και στο 351, το σήμα εισόδου ισορροπημένης γραμμής περνά μέσα από ένα δίκτυο αντιστάσεων που το συμπληρώνει μέχρι το επίπεδο του μικροφώνου, πριν φτάσει στον μετασχηματιστή εισόδου μικροφώνου. Αυτή η διάταξη, η οποία δρομολογεί το σήμα γραμμής μέσω του προενισχυτή μικροφώνου και του μετασχηματιστή εισόδου υψηλής αναλογίας, προφανώς, δεν θεωρούνταν πάντα βέλτιστη από την ηχητική έννοια από τους μηχανικούς ηχογράφησης στην εποχή μας. Αυτό φαίνεται ότι οδήγησε πολλά μεγάλα στούντιο είτε να παρακάμψουν τον προενισχυτή μικροφώνου του 351 όταν χρησιμοποιούν την είσοδο ισορροπημένης γραμμής είτε να χρησιμοποιήσουν την είσοδο μη ισορροπημένης γραμμής του 351, η οποία παρέκαμψε τον μετασχηματιστή του μικροφώνου. Η είσοδος οργάνου του μπροστινού πίνακα, η οποία βρίσκεται στο σημείο που βρισκόταν η υποδοχή ακουστικών του αρχικού 351, είναι ισοδύναμη του MPX με αυτήν την μη ισορροπημένη είσοδο.


Όλοι οι σωλήνες στη διαδρομή του σήματος (δύο 12AX7 και ένας 12AU7) είναι δίδυμοι τρίοδοι, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο καθένας τους αποτελείται από δύο πανομοιότυπες τριόδους που βρίσκονται στον ίδιο γυάλινο φάκελο. Το πρώτο 12AX7 λειτουργεί ως στάδιο προενισχυτή, το δεύτερο είναι ο πρώτος σωλήνας στο στάδιο εξόδου. Οι δύο τρίοδοι του τελευταίου αποτελούν τον μετατροπέα φάσης που κινεί το 12AU7, του οποίου οι τρίοδοι έχουν διαμορφωθεί ως η βαθμίδα εξόδου push-pull. Σε κανονική λειτουργία, μόνο μία τρίοδος στο πρώτο 12AX7 είναι ενεργή. Η εμπλοκή High Gain φέρνει τη δεύτερη τρίοδο αυτού του σωλήνα σε κύκλωμα, με αποτέλεσμα ένα επιπλέον καθαρό κέρδος 20dB, το οποίο αυξάνει το μέγιστο διαθέσιμο κέρδος μέσω του MPX για μικρόφωνα χαμηλής απόδοσης και πηγές χαμηλού επιπέδου από 70 σε 90 dB.


Τελικά


Οι Warm Audio MPX και 2MPX είναι υπέροχοι και μάλλον ειδικοί προενισχυτές μικροφώνου. Εκτός κι αν αγαπάτε πραγματικά την ηχητική υπογραφή της παλιάς σχολής ηχογράφησης, κανένα από τα δύο δεν είναι πιθανό να είναι ο «ένας και μοναδικός» προενισχυτής του μικροφώνου/γραμμής. Είτε κατά την ηχογράφηση είτε μετά από αυτήν, είτε πρόκειται για τύμπανα, μπάσο, φωνητικά, πλήκτρα, synths, bras ή οτιδήποτε άλλο, τα MPX και 2MPX προσφέρουν και τα δύο άμεσα απίστευτη ποιότητα και πολύ ελεγχόμενα μέσα για να προσθέσετε χαρακτήρα, ζεστασιά και βάρος. Το τι κάνετε και τι παίρνετε εξαρτάται από το γούστο, τη δημιουργικότητα και τα αυτιά σας.


Αν ψάχνετε για έναν προενισχυτή με vintage ατμόσφαιρα ή για έναν προενισχυτή που μπορεί να προσθέσει χρώμα και χαρακτήρα σε οποιοδήποτε σήμα περνά μέσα από αυτό, τότε πρέπει οπωσδήποτε να δοκιμάσετε τα MPX και 2MPX της Warm Audio. Τουλάχιστον μία από αυτές τις μονάδες δεν θα επιστρέψει στην Athens Pro Audio!


AthensProAudio Team ©